Basic Fit slaat handen ineen met zanger Claude
Problemen met de mentale gezondheid komen onder jongeren veel vaker voor. Om de positieve effecten van sporten op zowel fysieke als mentale gezondheid te benadrukken, heeft Basic-Fit samen met zanger Claude een videoclip gemaakt met het doel om de dialoog rondom dit groeiende probleem op te starten.
- Klant: Basic Fit
- Diensten: Concepting, Video & Animatie
Toegepaste diensten
Doelstelling
Basic-Fit wil mensen graag fit laten worden, zowel fysiek als mentaal. Hiermee willen ze geloofwaardig als marktleider gezien worden van de Health & Fitness-categorie. Ook moet er meer bewustwording onder de doelgroep ontstaan met betrekking op de impact van beweging op mentale gezondheid, en hoopt Basic-Fit hiermee de Sport Intentie onder deze groep te verhogen.
Doelgroep
De primaire doelgroep van deze campagne is jongeren van 18 tot 35 jaar. Onder deze groep moet mentale gezondheid meer bespreekbaar gemaakt worden, en moet de sport intentie verhoogd worden.
Onze aanpak
Zanger Claude, voor de doelgroep een bekende naam, heeft voor zijn nummer La Pression een videoclip gemaakt samen met Basic-Fit. Deze clip laat zien dat sporten een positieve impact heeft op mentale gezondheid. Als ondersteuning aan deze videoclip gaf Claude, samen met organisaties MIND, TeGek?! en Mental Health Europe een live showcase om een ruimte te creëren voor gesprekken over mentale gezondheid.
World Mental Health Day
Basic-Fit breidde deze campagne verder uit met een gratis dagpas in de week van 10 oktober; World Mental Health Day. Door de deuren van deze sportgigant aan iedereen gratis open te stellen, kon iedereen ervaren hoe fijn bewegen is. Het doel van Basic-Fit was om zo de drempel om te gaan sporten lager te maken.
Met de boodschap ‘Je bent niet alleen, #BlijfBewegen’, willen we iedereen laten inzien dat bewegen helpt en dat je er niet alleen voor staat.
Resultaten
De videoclip, met een lengte van 03:58, werd door meer dan 25% van de doelgroep helemaal af gekeken. Deze campagne over mentale gezondheid heeft veel mensen bereikt, met meer dan 1.640.000 views op YouTube. Ook de Sport Intentie werd verhoogd, namelijk met index 117 onder de doelgroep jongeren 16-34. 50% van deze jongeren voelde zich zelfs aangemoedigd om de rol van bewegen en sporten bespreekbaar te maken bij familie en vrienden. 42% gaat zelfs actief aan de slag om meer te weten te komen over de rol van sport voor mentale gezondheid.
58% van doelgroep heeft deze samenwerking als sympathiek ervaren, wat laat zien dat de samenwerking tussen Basic-Fit en Claude een goede match was.
De #BlijfBewegen-campagne heeft dus zeker bijgedragen aan een groter bewustzijn over de rol van sport bij mentale gezondheid, en heeft het mensen zowel fysiek als mentaal in beweging gebracht!