Vitens: Droge bespaartips
Een TikTok Creative-First campagne met als doel om gedragsverandering omtrent drinkwaterverbruik teweeg te brengen bij jongeren. Hierbij leken de advertenties op platform native content, met als effect: een aantoonbare daling in waterverbruik.
- Klant: Vitens
- Periode: 2023
- Diensten: Concepting, Video & Animatie
Vraag
Ontwikkel een plan voor een boostcampagne in Friesland, Gelderland, Overijssel, Utrecht en Flevoland, met twee flights; half juni en half juli.
Doelstelling
Het doel van deze campagne was om mensen te activeren om zuinig om te gaan met drinkwater. Het was essentieel dat we mensen bereikten die daadwerkelijk bereid waren actie te ondernemen.
Doelgroep
Het ging voornamelijk om jongeren, maar er werd ook gevraagd om na te denken over hoe we een oudere doelgroep na konden laten denken over het besparen van drinkwater.
Creatief Inzicht
Jongeren onderschatten vaak hun toegevoegde waarde als het gaat over het besparen van water. Ze zien niet in dat het hen persoonlijk raakt.
Droge bespaartips
Mensen worden doodgegooid met informatieve push content. Daarom, in het concept ‘Droge Bespaartips’ omzeilen we de functionele en niet werkende communicatie door op absurdistische wijze mensen inzichtelijk te laten maken dat water besparen belangrijk is. Dit doen we bewust met ongeloofwaardige maar hilarische tips.
Eerst maken we inzichtelijk waarom je moet besparen, gevolgd door een absurde tip waar mensen om moeten lachen maar ze tegelijkertijd aan het denken zet.
Behaalde resultaten
De campagne heeft maar liefst 8.813.747 weergaven gegenereerd, bijna 2 miljoen mensen werden uniek bereikt, maar liefst 616.336 van hen keken de video volledig uit en dit alles resulteerde in een CTR van 0,58%.
Voor video’s van slechts een halve minuut, en zeker op een platform zoals TikTok in 2023, is het bijzonder dat zo’n groot deel van het publiek de video’s in hun geheel bekeken. Dit succes is een bewijs van de aantrekkingskracht en effectiviteit van de campagne.
Gedragsverandering
Een van de belangrijkste doelen was gedragsverandering. Vanaf de start van de campagne zagen we een significante daling in waterverbruik in de regio’s waar Vitens drinkwater voorziet. In deze analyse zijn factoren, zoals weersomstandigheden ten opzichte van voorgaande jaren, ook meegenomen.
Het is zeer aannemelijk dat hier het effect van de campagne zichtbaar is, in de daling van het drinkwaterverbruik.