Creatie als leidraad voor succes: Creative-First

Advertenties en reclames zijn geen vast gegeven. Deze veranderen continu en al helemaal online, voornamelijk omdat het gedrag van de ontvanger verandert. Tegenwoordig zien wij dat juist creatie vaak de basis is voor een succesvolle campagne. Dit is de droom van elk creatief brein, maar daarmee ook vaak een uitdaging voor een mediaspecialist.

Wij geloven – nee, wij weten dat we aan de voet staan van een creatieve doorbraak. Factoren zoals ‘the power of the scroll’, ‘reclame vermoeidheid’ en de strijd om aandacht drijven deze doorbraak. Er zijn sterke bewijzen, vanuit onze eigen campagnes en anderen in de markt, dat creatief werk effectiever is dan feitelijke, informatieve benaderingen. Kwaliteit wint het van kwantiteit en dit levert voordelen op voor adverteerders, media platformen, reclame- en mediabureaus, maar ook voor de consument.

Advertenties en reclames zijn geen vast gegeven

Deze veranderen continu en al helemaal online, voornamelijk omdat het gedrag van de ontvanger verandert. Tegenwoordig zien wij dat juist creatie vaak de basis is voor een succesvolle campagne. Dit is de droom van elk creatief brein, maar daarmee ook vaak een uitdaging voor een mediaspecialist. Wij geloven – nee, wij weten dat we aan de voet staan van een creatieve doorbraak. Factoren zoals ‘the power of the scroll’, ‘reclame vermoeidheid’ en de strijd om aandacht drijven deze doorbraak. Er zijn sterke bewijzen, vanuit onze eigen campagnes en anderen in de markt, dat creatief werk effectiever is dan feitelijke, informatieve benaderingen. Kwaliteit wint het van kwantiteit en dit levert voordelen op voor adverteerders, media platformen, reclame- en mediabureaus, maar ook voor de consument.

Offline media
AM Beyond* - pexels-olly-3767411

Reclame vermoeidheid

Het algoritme, de kern van alle online marketing, is een constante uitdaging voor marketeers. Het analyseren van cijfers, invoeren van datapunten en voortdurende optimalisatie zien zij als dagelijkse bezigheden. Maar wat heeft dat dan met creatie te maken? Nou, alles.

De Digital Services Act (DSA) trad in februari 2024 in werking. Wat houdt dit in? Deze wet beperkt de hoeveelheid data die social media platformen van websites ontvangen (door middel van o.a. cookies). Hierdoor is het nu lastiger om het algoritme te buigen naar de juiste doelgroep. Dit biedt echter ook kansen: door betere content te maken die aansluit bij de wensen van de doelgroep, zullen advertenties effectiever zijn en door het algoritme bij de juiste mensen terecht komen. Dit geldt echter niet alleen voor social media. Reclames en advertenties die mensen echt willen zien of als ‘leuk’ ervaren, scoren vanzelfsprekend beter over het gehele medialandschap.

The power of the scroll

We hebben ons de afgelopen jaren in een lastige positie gewerkt door de nadruk te leggen op kwantiteit: meer bereik, meer impressies, meer klikken. Dit leidt nu tot irritatie bij de consument, die steeds beter ziet wanneer een merk iets probeert te verkopen. In een tijd waar platforms zoals TikTok de consument de controle geven over wanneer en wat ze kijken, waaronder ook het doorscrollen wanneer ze een advertentie tegen komen, betekent dat merken oprechte interesse moeten creëren om nog effectief te zijn. Dit doe je dus door relevante en boeiende content te maken die aansluit bij de behoeften en interesses van de doelgroep.

AM Beyond* - pexels-william-fortunato-6140934
AM Beyond* - pexels-tranmautritam-2194261

De strijd om aandacht

Er is niks mis met iets willen verkopen. Dat wil tenslotte elk bedrijf met een winstoogmerk. De vraag is dan ook vooral hoe je je product of dienst verkoopt. Hoe trek je de aandacht van je consument? Nou, wie zijn verhaal niet goed vertelt, maar meteen begint te schreeuwen, zal niemand overtuigen. Aanwezigheid blijft een van de belangrijkste factoren, maar aanwezigheid met de juiste boodschap, op de juiste plaats en vooral in de juiste vorm; dat zorgt voor effectiviteit.

Interesse creëren begint bij verwachting scheppen. Welke content verwacht een gebruiker op een bepaald platform of medium? TikTok video’s werken vaak, maar zeker niet altijd op Instagram Reels en behalen op Facebook al helemaal vaak het gewenste effect niet. Elk platform komt met zijn eigen verwachtingen en doelgroep waar jij als merk op aan moet sluiten en op in moet spelen, zowel in content, toon en boodschap. Gelukkig zijn wij onderdeel van Abovo Maxlead, waar wij omgeven zijn door media- en doelgroepkennis. 

Creative-First in de praktijk

Bij AM Beyond* leggen we vanaf het begin de nadruk op content en creatie. Abovo Maxlead startte dit label om meer dialoog tussen merk en consument te stimuleren. Onze klanten laten zich uitdagen en behalen betere resultaten met creatieve content. Verhalende advertenties die passen bij de doelgroep op een gegeven platform werken steeds beter, ook onderaan de funnel.

Het is tijd voor een nieuwe aanpak van mid-funnel advertising. Content is belangrijk, maar de juiste creatie van social advertising net zo. Daarom bundelen AM Beyond* en de Social teams binnen Abovo Maxlead hun krachten voor een ‘Creative-First’ propositie. We dagen klanten uit om dieper na te denken over relevante creatie. Dit helpt hen hun merkverhaal te vertellen en conversie te bevorderen. Pas als de inhoud interessant is, wordt klikken een optie.

Een Creative-First aanpak voor jouw merk?

WIJ WERKEN AAN JOUW SUCCES

Bekijk Creative-First klant cases

Succesverhalen
AM Beyond* - vitens-droge-bespaartips-thumbnail-1
Vitens: Droge bespaartips
Concepting+1
Case
AM Beyond* - Acibadem – Zorg Verlenen is een Kunst – thumbnail
Acibadem: Zorgverlenen is een kunst
Strategie+2
Case
AM Beyond* - tonzon-x-raymond-van-barneveld-thumbnail
Tonzon x Raymond van Barneveld
Concepting+1
Case
AM Beyond* - basic-fit-x-influencers-thumbnail
Basic-Fit x LINDA x Influencers
Strategie+2
Case
AM Beyond* - transdev-ik-buschauffeur-thumbnail
Transdev: Ik Buschauffeur
Artificial Intelligence (AI)+2
Case
Contact
Wil je een offerte opvragen, heb je een andere vraag, wil je op de koffie komen?

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag