Hoe maak je impact met creatieve content?
De basis van een goede (online) campagne wordt gevormd door een onderliggend idee of een creatieve invalshoek; een creatief concept dus. Dit kan je je voorstellen als een soort paraplu, waaronder alle individuele advertenties binnen de campagne met elkaar verbonden zijn.
Met een creatief concept willen we een unieke, boeiende en onderscheidende boodschap over brengen die aansluit bij de doelgroep en hen aanzet tot actie. Denk hierbij aan het kopen van een product of het veranderen van hun perceptie over een merk.
Pijlers voor een sterk creatief concept
1. Relevantie. Een goed creatief concept is relevant voor de doelgroep en sluit dus aan bij hun interesses, behoeften en problemen.
2. Originaliteit. In een (vaak) verzadigde markt is een goed creatief concept uniek en vernieuwend.
3. Consistentie. Een creatief concept kan verschillende vormen media bevatten, zoals TV reclames, social media posts, etc. Ondanks dat moet de kernboodschap altijd consistent zijn.
4. Uitvoerbaarheid. Binnen de gestelde grenzen van de beschikbare middelen is het concept technisch en budgettair haalbaar.
5. Meetbaarheid. Aan de hand van vooraf opgestelde doelstellingen, zoals bijvoorbeeld verhoogde verkoopcijfers of marktverkenning, is het succes van een goed creatief concept meetbaar.
Waarom wil je een creatief concept?
Je wil de aandacht van je doelgroep opeisen met creativiteit. In de moderne mediawereld worden mensen namelijk overspoeld met commerciële uitingen. Daarom is het steeds belangrijker om op te vallen. Een goed en sterk creatief concept biedt consistentie in alle communicatie, waardoor je een sterk merkimago opbouwt en herkenning bij je doelgroep makkelijker maakt.
Als je inspeelt op emoties zoals geluk, verrassing of humor, wordt een reclamecampagne beter onthouden. Een goed creatief concept stelt, als het ware, de ontvanger open voor je boodschap.
Creatieve concepten helpen ook om je campagne op specifieke doelgroepen scherp te stellen. Een concept specificeren op een gegeven doelgroep en daarbij hun interessegebied of demografie, kan de effectiviteit van de boodschap verhogen.
Conceptontwikkeling bij AM Beyond*
Bij AM Beyond* hanteren we de Creative-First aanpak. Dit houdt in dat we creativiteit als uitgangspunt nemen voor elke campagne die we ontwikkelen. Tegenwoordig scrollen mensen heel snel door, wanneer ze merken dat ze naar een reclame kijken. De Creative-First aanpak en daarbij inspelen op de interesses e.d. van je doelgroep en daarbij hun verwachtingen op het platform, doorbreekt deze moderne gewoonte. Met deze focus op kwalitatieve en creatief onderscheidende content vragen we niet alleen de aandacht van de doelgroep, maar binden we ze ook aan het merk.
De concepters van AM Beyond* weten precies welk concept aansluit bij de platformen waar jouw doelgroep te vinden is. Het maakt niet uit of het gaat om sociale media, (online) video’s of display uitingen, de concepters passen het concept aan op het medium en de bijbehorende doelgroep. Maar we bedenken het concept niet alleen voor je, we kunnen het ook zoals gewenst produceren. Hier volgt ons stappenplan voor conceptontwikkeling.
1. Briefing
Het proces begint met een briefing vanuit jou, de klant. Hierin bepalen we onder andere de doelgroep, doelstellingen, het budget en de gewenste boodschap.
2. Marktonderzoek
Voordat het team de eerste ideeën voor creatieve concepten bedenkt, voeren ze marktonderzoek uit. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het analyseren van trends, concurrentie en de behoeften en voorkeuren van de doelgroep. Dit onderzoek geeft het team inzichten die de basis vormen voor de creatieve concepten.
3. Conceptontwikkeling
Dan gaat ons creatieve team, bestaande uit copywriters, art directors en strategen, aan de slag met de informatie uit de briefing en het marktonderzoek om zo veel mogelijk ideeën te bedenken. Creativiteit en out-of-the-box denken staat centraal bij deze stap.
4. Kitchen Review
Het creatieve team werkt een aantal van de beste en meest passende concepten uit tot in visuele mock-ups of storyboards. Deze presenteren zij aan jou, de klant, en verzamelen jouw feedback. Dit nemen ze vervolgens mee in de verdere uitwerking.
5. Eindpresentatie
De uitgewerkte concepten, waarin de feedback is verwerkt, worden gepresenteerd door het creatieve team. Elk concept wordt ondersteund met een rationale die uitlegt hoe het de doelstellingen van de campagne ondersteunt en de doelgroep aanspreekt.
Dit is het einde van het proces van conceptontwikkeling. Hierna wordt de productiefase opgestart.
Productie
Zodra alle betrokken tevreden zijn over één concept, wordt deze in productie genomen. Onze Content Projectleads begeleiden dit proces. Zij sturen onze Studio aan en/of begeleiden andere facetten van de productie van het designen van advertenties tot het filmen of opnemen van commercials, afhankelijk van het gekozen concept.
Oplevering
Aan het einde van het proces van conceptontwikkeling ontvang je 2-3 uitgewerkte creatieve concepten.
Doorlooptijd
In totaal heeft ons creatieve team 3 weken nodig voor het proces van conceptontwikkeling.