Welke content past bij jouw doelgroep?
Wil je je doelgroep bereiken, dan heb je content nodig. Denk hierbij bijvoorbeeld aan je social media kanalen, een app, een website of een nieuwsbrief. Maar heb je hier wel een strategie voor?
Een contentstrategie is voornamelijk belangrijk als je actief content deelt over diverse kanalen. Met een goed doordachte contentstrategie kan je je onderscheiden van je concurrenten. Je kunt daarmee namelijk waardevolle content bieden die voldoet aan de behoefte en verwachtingen van je doelgroep.
Waarom wil je een contentstrategie die aansluit bij je doelgroep(en)?
Een Content Strategie Sessie dwingt je om verder na te denken over je doelgroep. Wie zijn zij? Wat willen ze weten? Waar zoeken ze naar informatie? Door antwoorden te bedenken voor deze vragen kan je relevante en waardevolle content maken die aansluit bij hun behoeften. Hierbij is consistentie in je berichtgeving erg belangrijk. Wanneer je een contentstrategie hebt, helpt deze bij het ontwikkelen van een uniforme toon voor al je content, wat zorgt voor een samenhangende ervaring bij je doelgroep.
Hoe ziet onze Content Strategie Sessie eruit?
1. Vooronderzoek
Onze creatieve strategen verzamelen relevante gegevens en inzichten. Hierbij maken zij gebruik van:
- Google Analytics
- Trends
- Doelgroep onderzoek
- Keyword onderzoek
- Desktop Search Concurrentie
- Insights vanuit Nielsen
2. Concurrentieanalyse
We kijken naar je concurrenten op dit moment en wat zij doen aan content marketing.
3. Content Strategie Sessie
Dit zijn de belangrijkste onderwerpen waar we naar kijken in de sessie:
Huidige situatie analyseren
We bespreken de huidige contentstrategie en daarbij wat er wel en niet werkt.
Doelen en KPI’s
We stellen duidelijke, meetbare doelen op voor de contentstrategie en bepalen hoe succes gemeten zal worden, d.m.v. Key Performance Indicators (KPI’s). Denk hierbij bijvoorbeeld aan de volgende soorten doelen:
- Wil je beter gevonden worden?
- Wil je nieuwe klanten werven?
- Wil je cross- en upsell bij bestaande klanten?
- Wil je autoriteit opbouwen?
Doelgroep bepalen
Welke doelgroep / persona kiezen we? Wat zijn hun behoeften, voorkeuren, twijfels en angsten?
Content pillars
We bepalen de belangrijkste content thema’s voor je doelgroep. Denk aan maximaal 2 of 5 thema’s.
Content marketing mix
In deze fase bepalen we welke content we in welke kanalen in gaan zetten. Denk aan video’s, social media, online bannering, etc.
Boodschap ontwikkelen voor ieder kanaal
Welke boodschap vertellen we aan je doelgroep in de verschillende fases?
Tone of voice
Hier bepalen we hoe we je doelgroep aan willen spreken. Is dit formeel of juist niet? Gebruiken we wel of geen humor?
Contentkalender strategie opzetten
Door het maken van een contentkalender weet je welke boodschap en content je op welk moment van het jaar inzet. Zo heb je overzicht en voorkom je dat je op het laatste moment moet improviseren.
Tijdsduur
De Content Strategie Sessie duurt een halve dag.
Doorlooptijd
In totaal hebben onze creatieve strategen 2 weken nodig voor het proces.
Oplevering
Na deze sessie ontvang je een gedetailleerd content document. In dit document worden de bovenstaande topics, die we in de sessie hebben behandeld, beschreven.
Deelnemers
Deze sessie bestaat idealiter uit een diverse groep van maximaal 10 mensen, waaronder medewerkers van de marketing afdeling, sales, klantenservice en buitendienst.