Waar staat jouw merk voor?

Positioneringssessie

Natuurlijk wil ook jij je merk sterk en onderscheidend positioneren. Tijdens onze interactieve Positioneringssessie stellen wij samen met jou je merkidentiteit vast en definiëren we de unieke waardepropositie van je merk. We maken hierbij gebruik van professionele methodologieën en bepalen hoe je merk zich kan onderscheiden in het drukke, digitale medialandschap. We herdefiniëren de kernwaarden en de missie van je onderneming, om een basis te leggen voor toekomstige marketingstrategieën.

AM Beyond* - daankerel_a_new_dartboard_on_a_wall_with_3_orange_darts_horizon_f8040b42-04a9-4be7-b29c-d40cab72a5f4

Waarom wil jij je merk sterk en onderscheidend positioneren?

Een Positioneringssessie is cruciaal voor elk bedrijf of merk, omdat het helpt bij het bepalen van de unieke plek die jouw merk inneemt in het leven van je klant, ten opzichte van je concurrentie. Met een duidelijke positionering kan jouw bedrijf zich onderscheiden van je concurrenten. Dit is essentieel in drukke markten waar consumenten snel keuzes moeten maken tussen vergelijkbare producten of diensten.

Daarnaast zorgt een heldere positioneringsstrategie ervoor dat alle marketing- en communicatie-inspanningen consistent zijn. Dit versterkt het merkimago en helpt bij het opbouwen van merkbekendheid en -loyaliteit. Drie andere redenen waarom merkpositionering belangrijk is:

1. Strategische Besluitvorming. Positionering helpt bij het maken van strategische beslissingen over de ontwikkeling, prijsstelling en distributiekanalen van jouw product of dienst. Het dient als een kompas voor het nemen van beslissingen die het merk verder helpen groeien in de gewenste richting.

2. Klantloyaliteit. Een goed gedefinieerde positionering helpt bij het bouwen van een emotionele connectie met je klant. Klanten worden vaak loyaal aan merken als ze die als uniek beschouwen en die aansluiten bij hun persoonlijke identiteit of waarden.

3. Langetermijnstrategie. Een Positioneringssessie helpt bij het vaststellen van een langetermijnvisie voor je bedrijf. Het biedt een helder pad voor toekomstige groei en aanpassingen als marktomstandigheden veranderen.

 

Aanpak

Intake gesprek
In dit gesprek bespreken we jouw vraag en brengen we de doelstellingen van de sessie in kaart.

Voorbereiding
Onze creatieve strategen beginnen met een grondige analyse van de markt, je concurrenten en jouw behoeften. Daarbij analyseren zij de 5 M’s: Maatschappij, Markt, Mark, Mens en Media.

Doelgroep Inzichten
Onze creatieve strategen verzamelen inzichten in jouw doelgroep, met behulp van:

  • Google Analytics
  • Keyword onderzoek
  • Insights uit NMO/NOM
  • Insights vanuit de maatschappij (bijv. CBS/TNO onderzoek)

Concurrentieanalye

  • Deskresearch: onze creatieve strategen analyseren de belangrijkste concurrenten om hun positionering en strategieën te begrijpen.
  • Positioneringsmatrix
  • Media insights: Nielsen
  • SEA insights Adwords (spend)
  • Social Media scan

Merk audit

  • We evalueren de huidige merkidentiteit, -waarden en -persoonlijkheid
  • Social Media scan
  • Content scan

De Positioneringssessie

Nadat onze creatieve strategen alle inzichten hebben verzameld, vindt de Positioneringssessie plaats. Hierin behandelen we de volgende onderwerpen:

  • We bepalen de afkomst / roots van je merk, product of dienst?
  • We vragen ons af waarom je de dingen doet die je doet?
  • We kijken naar je merkidentiteit
  • We bepalen emotionele en rationele merkwaarden
  • We kijken naar je huidige en je gewenste merkpersoonlijkheid
  • We zetten je merk in een hokje
  • We bepalen welke belofte je maakt (merkmissie)
  • We kijken naar de discriminator
  • We kijken wat de merkessentie is

Tijdsduur

De Content Strategie Sessie duurt één dag.

Doorlooptijd

In totaal hebben onze creatieve strategen 4 weken nodig voor het proces.

Oplevering

De Positioneringssessie geeft je handvatten om je positie in de markt (beter) te kunnen claimen. De inzichten uit de sessie worden gebundeld in een praktisch en visueel rapport: Het Merkkompas. Dit is een visuele doorvertaling waarin je direct ziet waar je merk voor staat en gaat.

Deelnemers

Deze sessie bestaat idealiter uit een diverse groep van maximaal 10 mensen, waaronder medewerkers van de marketing afdeling, sales, klantenservice en buitendienst.

Contact
Wil je een offerte opvragen, heb je een andere vraag, wil je op de koffie komen?

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag